Rammevanger bak og gulv i bagasjerom

 Bilen har en skade på venstre side bak der rammevanger er stuket og gulvet i bagasjerommer er litt krøllet. 

Jeg har kappet ut den dårlige delen av rammevangen og vil skjøte i et nytt stykke, men først vil jeg strekke gulvet slik at det blir mest mulig rett, mulig det må litt varme til for å få det bra. Sidefestet for støtfangeren har også vridd seg litt. Er litt usikker på om denne skaden er kommet etter at innerskjermene var byttet på 80 tallet eller det er fra før dette og ikke reparert da.

Resten av rammevangen er bra og det er ikke gravrust i gulvet, men litt frynsete rundt hullet for bensinpåfyllingsrøret. Rammen må strekkes noen millimeter og det er en liten deformasjon i rammebøyen som går opp over bakakselen, denne kan rettes med hydraulisk verktøy.

Det er ingen rust av betydning i fjærfestet, lar seg enkelt fjerne med roterende stålbørste.

Ny del av rammevange begynner å ta form.

Da var den ferdig.

Bunnen lot seg også rette slik at da blir det bra.

Ser etterhvert at bunnen i bagasjerommet har en del gravrust og litt tendens til hull. Slik at da bytter jeg deler av dette.

Bytter på venstre side og bak og lar kanten for bensintanken stå igjen slik at fasongen beholdes. Lager platen i flere deler. Mulig at jeg bytter på høyre side også, litt gravrust og rufsete kant mot innerskjermen. Da er det jo også enklere å gjøre reint innimellom her og der når bunnen er borte.

De nye platene tilpasses og lages så likt originalen som mulig med tilgjengelig verktøy.


Ser etterhvert at det er mer av gulvet som er dårlig, spesielt bakre del av flensen for bensintanken. Begynner derfor å tenke på om jeg skal kjøpe nytt hele gulvet istedenfor å bytte deler av det. Sjekket på nett og det koster jo noen kroner, men de som har en overkommelig pris kan ikke levere før om  2-3 måneder, det blir nok litt lenge å vente, leveringstid blir jo aldri kortere enn det som er antydet.

Slik at da blir det antagelig å lage ny selv, den første biten er jo allerede stort sett ferdig. Utfordringen er kanten rundt bensintanken, her har jeg laget en liten prototype for å teste ut prosedyre. Det kan se ut til at det skal gå med kryming innvendig og strekking utvendig på falsen.

Kanten oppå kan være litt bredere, men platen bakover må uansett sveises imot

Fortsetter med bunnen i bagasjerommet.


Det blir ny kant for bensintanken på venstre side og bak.

Har anskaffet sandblåser med resirkulasjon, denne er faktisk ganske effektiv slik at jeg kommer til å sandblåse undersiden bak før gulvet blir sveist på.


Det er mest effektivt på plane flater, men fungerer også godt på kanter. Kan også brukes uten resirkulasjon, men det bør da lages et lite habitat (telt) i området som blåses. Sanden kan så suges inn i beholderen igjen når en har blåst litt.

Kom litt videre på bunnen i bagasjerommet i dag. Lager en plate bak med kant for tanken. Har også laget en mal for tanken slik at flensen blir passe.


Så var det hjørnene, bukker disse først som rette flenser.

Deretter er det krymp på innsiden og strekk på utsiden.


Begynner å ta form.


Sveiser sammen flensen rundt tanken først.


Det må lages noen flere plater før det er klart for påsveising og det skal rengjøres litt mer under også først.


Kanten på sidene og bak tar jeg helt til slutt slik at jeg er sikker på at det blir riktig. Har tatt diverse mål på gammel bunn før demontering.


Da begynner bunnen å bli klar. 

Rengjøring og påføring av sveisegrunning før endelig sveising.



Da var det ferdig sveist og kanten rundt er ferdig bukket.



Slik at da er det sliping av sveisene. 

Nytt feste for eksos er også kommet på.


Snart klart for maling.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B