Venstre kanal og bunn bak

Da har det vært en lang pause i arbeidet med P1800. Har hatt diverse andre prosjekter som måtte få høyere prioritet 😀

Slik at da er det å fortsette på venstre kanal som ble kuttet ut før sommeren. Her var hele kanalen dårlig slik at jeg bytter alle tre delene (indre, midtre og ytre).

Så langt var jeg kommet før ferien:


En del mer kutte og bore arbeid for å få av de dårlige delene slik at nye deler kan tilpasses.


Fremre del av kanalen (bunnen på A stolpen) er som forventet veldig dårlig og må byttes på samme måte som på høyre side.


Her er det dårligste fjernet og nye deler kan tilpasses.


Bakre del av kanalen er også tatt vekk. Tverrkanalen ved bakre del av gulvet er sprøytet med tykk olje og er stort sett i god stand.


Innerkanalen fra VP Autoparts passer fint, mens mellomkanalen fra Skandix ser ut til å trenge litt justering for at den skal passe.

Bunn og sideplate er ferdig og jeg kan fortsette på kanalen og bunnen bak som blir byttet i en del tvers over, Denne er kjøpt inn fra VP Autoparts for en tid tilbake.


Forsterkningsbjelken bakerst på kardangtunnellen er dårlig, har skade og er rustet på framsiden. Denne fås ikke kjøpt slik at den må jeg lage selv 😀

Ser ut til at det skal være relativt greit å borre ut sveisepunktene for bunnen.

Det er en del arbeid med å demontere bunnen bak, det er mangen sveisepunkt som må borres opp.


Da var bunnen av og det er spennende å se om den nye passer på, bredden er jo viktig.


Den passer akkurat, ingen justeringer trengs. Slik at da er det å gjøre reint i tunnellen nå mens det er lett å komme til.


Jeg vil også gjøre rent noen steder til som er enklere før bunnen sveises på.


Bunnen er klargjort med hull for punktsveisene og sveisegrunning.



Alle kantene er klargjort og sprayet med sveisegrunning.



Jeg fester bunnen med karosseriskruer i første omgang slik at jeg kan justere hvis det er nødvendig.


Sveisingen får vente til i morgen slik at jeg ser at alt er ok.


Ferdig sveist.

Deretter er det tverrbjelken i fremre del av bunnen bak. Denne er laget i to deler, men mangler ca 130 mm på midten. Denne delen var ganske bra slik at der bruker jeg den gamle.


Så tenkte jeg å montere den nye mellomkanalen som jeg fikk fra Skandix tidligere, den så litt hjemmelaget ut og det viste seg at den trenger vesentlig justering og muligens splitting og sveising.


Den var 15 mm for liten på høyden, dette kan se ut til at jeg skal få tilpasset ved å bende den ut.

Slik at da gjør jeg heller noe kjekkere, lager ny forsterkning bakerst på kardangtunnellen.


Denne er rustet og har skade i bunnen slik at lager ny hele bjelken.


Jeg lager sidene seperat og sveiser i bunn og endeplatene som også har feste for håndbrekkwire.


Det begynner å ta form.


Tilpasser delene på bilen.


Da er de tilpasset og klart for å sveise i bunnen. Jeg har skrudd delene fast slik at det ikke kommer i ulage under sveisingen.


Ferdig sveist og slipt, her har jeg sveist på begge sider slik at jeg kunne slipe en fin radius utvendig uten at det går utover styrken.


Da er den klar til å bli sveist på, men skal ha et hull i bunnen først.


Da begynner det å bli klart under slik at jeg kan gjøre ferdig kanalen.


Da var den ferdig sveist med festene for håndbrekkwirene og dreneringshull + to små skott som hindrer søle skit å komme inni bjelken, dette tettes med karosserikitt etterhvert.


Da er det bare noen småting igjen i dette området.

Måtte lage nytt ett av festene for setene, dette var rustet og mutteren var løsnet.


Festet for håndbrekk var også såpass dårlig at jeg valgte å lage nytt.

Litt utfordrende å lage mal for dette slik at det ble å måle og tegne.


Klar til bukking


Ferdig og klar for sveising.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Oljekjøler B18B