Innerskjermer bak

Som jeg har nevnt tidligere var det dårlig overflatebehandling sist den gjennomgikk omfattende utskifting av karosseri deler. Det som var byttet da var venstre fram og bakskjerm, ytre kanal begge sider + midtre del av midtkanal, frontstykke, bakstykke og bagasjeromsluke. Disse delene bruker jeg om igjen + ny høyre framskjem som fulgte med og nyinnkjøpt høyre bakskjerm. Kanalene er byttet i sin helhet bortsett fra høyre midtdel der jeg lagde nytt framme og bak. Dørene blir brukt men med ny bunn og nye profillister for gummipakning.

Jeg har gjort litt jobb på innerskjermene allerede og deriblant flytting av innerkarosseri som var sveist fast ca 10 mm for langt ut, dette er nå korrigert og veggen v/ døren har riktig form.

Her blir det etterhvert stålbørsting og behandling med Arcanol og Owatrol.

Fremre del av ventstre innerskjerm var dårlig slik at der er det skåret ut en del. For å lage nytt og tilpasse dette har jeg hentet hjem igjen baksjermen som har vært på "fjernlager" siden demontering. 

Reparert nedre del på innerskjermen

Jeg er kommet litt videre og har sveist inn ny bunn i hjørnene ved innerskjermene, her er det antagelig laget slik at det kan bli liggende litt vann som gjør at det ruster. Med tanke på at denne bilen har gått i Bergen er det vel ikke unaturlig at det har lagt litt vann her og der 😀


Mulig at bunnen under baksetet også må lappes litt på, her får en ikke kjøpt nytt slik at da må jeg lage nye plater i deler av den.

Har skåret løs bakplaten som har vært byttet tidligere. Her er det rufsete skjøt mellom baklys og bagasjeromsluke, men det kan se ut til at det originalt er en fals i skjøten og ikke buttsveis. På Volvo PV er det fals som er punktsveist og deretter tinnet og det ser ganske likt ut her.



Innerskjermene som er byttet tidligere er tilsynelatende dekket av rust i hjulhuset, men det viser seg at den originale grunningen er ganske sterk og det ser nesten ut til at rusten ligger utenpå grunningen. Slik at når jeg sliper kommer grunningen fram og noe Arcanol noen steder. Når jeg har slipt reint her bruker jeg Ferrobet rustfjerner som tar de siste rustporene som nødvendigvis er der.


Rammevangene bak har overflaterust, men her også lar det seg enkelt fjerne og det er blankt stål under, ingen gravrust. Venstre side har fått en stuking for lenge siden slik at her må jeg bytte en del av denne. Innvendig i kanalene er det også her oljebehandlet tidligere.


Her har bunnen i bagasjerommet også blitt litt krøllet slik at det blir muligens skiftet ut i området.

Har laget feste for sikkerhetsbelte slik at snellen kan stå bak panelet på siden bak. Beltet går da ut gjennom hullet i veggen rett under festet i C stolpen.


Brukte et beslag fra Biltema, laget av 2,5 mm stålplate (19-608).


Snellen kan monteres etter at alt annet er klart, god plass å komme inn gjennom åpningene. Innerpanelet må modifiseres litt, men det skal gå fint.




Har gjort ferdig innvendig i overgangen mellom innerskjerm og bakvegg, her var det dårlig tilpassning og bulkete laskeplate.

Lager disse nye slik at det ser litt bedre ut.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B