Innlegg

Seter

Bilde
 Trekket på setene ser veldig bra ut og er antagelig byttet på et eller annet tidspunkt. I utgangspunktet var disse skinn, men de som er på nå er skai, men med veldig god utførelse og passform. Slik at disse satser jeg på å bruke om igjen. Baksetet er også helt fint og dette var skai originalt, men er muligens byttet samtidig med framsetene. The upholstery looks very good and has probably been replaced at some time. Initially, these were leather, but the ones that are on now are synthetic leather, but with very good workmanship and fit. So than I will us these again. The back seat is also fine and this was synthetic leather originally, but has possibly been replaced at same time as the front seats. Polstringen blir byttet til ny fra VP autoparts. The paddings vil be changed to new from VP autoparts. Rammene er ok og trenger bare pussing og ny maling. Båndene må byttes og de har jeg tidligere kjøpt inn fra Skandix og ser ut til å være av god kvalitet. The frames are ok and just need san

Bakaksel

Bilde
 Bakakselen trengte rengjøring og kontroll av lagre og tannhjul. The rear axle needed cleaning and checking of bearings and gears. Før differensialen kan demonteres må drivaksene ut. Disse trekkes enklest ut med slagters. Before the differential can be dismantled, the drive shafts must be removed. These are most easily pulled out with a slide hammer. Selve lageret på akselen presses av i benkpressen. Innerringen er konisk slik at når den slipper er den helt løs. The bearing on the axle is pressed off in the bench press. The inner ring is conical so that when it comes off it is completely loose. Innmaten ser foreløpig ok ut, men det er en urovekkende ulyd når pinjongen tørnes med litt hastighet. The differential look ok for now, but there is a disturbing noise when the pinion is turned at some speed. Det er stor tannklaring og lagrene er antagelig defekt. The back-lash is to big and the bearings are presumably gone. For å få ut differensialklokken må huset bendes litt for at lagrene ska

Forstilling og bremser

Bilde
Det kan se ut til at en del av forstillingsdelene er byttet tidligere. Bærearmer er i relativt bra stand slik at armene blir sandblåst og malt, mens alle foringer, ledd og opphengskuler blir byttet. It looks like that some of the parts were replaced earlier. Control arms are in relatively good condition so they are sandblasted and painted, while all bushings, steering rods and ball joints are replaced. Traversen er stort sett grei, men toppen på støtdemper festet er defekt og må repareres. Dette er en kjent feil på disse bilene. Det blir sveist inn en plate med riktig hull i toppen. The cross member is mostly fine, but the top of the shock absorber is defective and must be repaired. This is a known fault on these cars. A new plate will be welded in. Etter demontering blir alle delene sandblåst og malt tre strøk med Bengalack "Rett på rust". Denne blir veldig hard og slitesterk. After disassembly, all parts are sandblasted and painted with three coats of Bengalack. This become

Front og panser

Bilde
Da er jeg kommet igang igjen etter lang pause der jeg har gjort andre (viktige) ting. Luftinntaket er gjort ferdig med nye deler i bunn og på sidene og panseret er sandblåst på baksiden. Then I have started again after a long break where I did other (important) things. The air intake has been completed with new parts at the bottom and on the sides and the hood has been sandblasted at the backside. Sprayet med sveisegrunning der det skal punktsveises. Sprayed with welding primer where the parts has to be plug welded. Nesten ferdig sveist. Almost finished welding. Innfestingen for hengslene på panseret har jeg reparert tidligere ( https://p1800s64.blogspot.com/2022/05/panser.html ), men har ikke gjort det klart for grunning. Nå er det stort sett klart på baksiden. I have repaired the attachment for the hinges on the hood earlier, but have not made it ready for priming. Now it is mostly ready on the backside. Sandblåseapparatet er ganske effektivt, men en må ha litt god tid. Apparatet har