Bakaksel

 Bakakselen trengte rengjøring og kontroll av lagre og tannhjul.

The rear axle needed cleaning and checking of bearings and gears.



Før differensialen kan demonteres må drivaksene ut. Disse trekkes enklest ut med slagters.

Before the differential can be dismantled, the drive shafts must be removed. These are most easily pulled out with a slide hammer.

Selve lageret på akselen presses av i benkpressen. Innerringen er konisk slik at når den slipper er den helt løs.

The bearing on the axle is pressed off in the bench press. The inner ring is conical so that when it comes off it is completely loose.


Innmaten ser foreløpig ok ut, men det er en urovekkende ulyd når pinjongen tørnes med litt hastighet.

The differential look ok for now, but there is a disturbing noise when the pinion is turned at some speed.


Det er stor tannklaring og lagrene er antagelig defekt.

The back-lash is to big and the bearings are presumably gone.


For å få ut differensialklokken må huset bendes litt for at lagrene skal miste forspenningen. Her har Volvo spesialverktøy, men jeg løser det med å bende akselen med kjetting og hydraulisk trekke sylinder. Huset må bendes ca 0,2 mm ifølge spesifikasjonene før lagrene er avlastet. Kontrollerer dette med måleur.

To get the differential out, the housing must be bent slightly so that the bearings lose their preload. Here, Volvo has special tools, but I solve it by bending the axle with a chain and hydraulically pulling cylinder. The housing must be bent approx. 0.2 mm according to the specifications before the bearings are free. Controlling the bending with a dial gauge.


Da går det greit å få innmaten ut, samme prosedyre når den skal inn igjen.

Then it's fine to get the differential out, the same procedure when it goes back in.


Alle lagrene hadde slitasjeskader og må byttes. Bestiller også shim slik at jeg får riktig forspenning og tannklaring ved montering.

All the bearings had wear damage and must be replaced. I also order shims so that I get the correct preload and tooth clearance when installing.


Mens jeg venter på lagrene og shims blir akselen malt 3-4 strøk med Bengalack.

When I wait for the bearings and shims, the axle is painted with 3-4 coats of enamel paint.


Alle delene får samme behandling. Bremseskjold og lignende blir sandblåst før maling.

All parts receive the same treatment. Brake shields and other parts are sandblasted before painting.


























Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Oljekjøler B18B

Venstre kanal og bunn bak