Innlegg

Start på karosseriarbeidet

Bilde
Det er gjort en god del karosseriarbeid på denne bilen tidligere, men det er ikke god faglig utførelse. Det vil si dårlige tilpasninger, en del dårlige sveiser, ingen antirust behandling og utstrakt bruk av stålplast i tykke lag opp mot 10 mm. Jeg velger derfor å demontere en god del av de "nye" delene for å fjerne rust under og å tilpasse de på nytt. Har kjøpt inn noen nye deler, men det blir vel flere etter hvert tenker jeg. Jeg begynner med å fjerne original understellsmasse under bilen, det var tykke lag enkelte steder. Massen lar seg enkelt skrape av ved bruk av varmepistol og plast stemmjern/skrape og under er det ganske bra. Noen steder er det ganske tykt lag, men det skulle ikke veldig mye varme til før det løsner ganske greit. Innunder bilen er bunnen ganske bra, men ut mot kanalene blir det jo litt dårligere og understellsmassen er helt borte. Det ble en god del understellsmasse, ca 6-8 kg. Sveisene mellom skjerm og frontstykke så ganske bra ut, men det var ikke bru

Karosserisnurre

Bilde
Jeg har en hjemmelaget karosserisnurre som ble laget til Volvo PV når jeg begynte på den. Har byget om festebeslagen, men prinsippet er det samme, det vil si at festene ikke er i støtfangerfestene, men litt lenger inn under bilen. Dette for at front og hekk kan jobbes på uten at festene står i veien. Framme er den festet i  fremre travers feste. Bak er festet i tverrbjelke frammom bensintanken og skråstag opp i innerskjermene. Hull for støtfanger framme er feil, antagelig for en senere årsmodell, muligens at fronstykke egentlig er for en ES. Jeg tenker å sveise i justeringsplate slik at det passer for 64 modellen. Jeg bruker en bjelke inn fra opplagringen for at det skal bli best mulig plass til å jobbe. Som en kan se på bildet er framstykket byttet, men må nok av igjen. Dette er antagelig til en ES, ref de store hullene for støtfangerne. Disse blir justert til "normal" utførelse. Bakre feste er festet i tverrbjelke frammom bensintanken og skråstag opp i innerskjermene. Dette

Karosseriet

Bilde
Da er det klart for å begynne med selve bilen, jeg er jo litt nysjerrig på hvor mye rust det er når ting blir demontert og innsiden blir eksponert. Det jeg ser er at det er byttet en del karosserideler/plater. Venstre fram og bakskjerm, begge innerskjermer bak og bakstykke, frontstykke og muligens ytterkanaler begge sider. Det er imidlertid desverre ikke gjort veldig godt arbeid med dårlige tilpasninger og kanskje det verste at det ikke er rustbehandlet etter sveising. Ingen overflatebehandling på baksiden annet enn original grunning på nye deler slik at der det er sveist er det ganske brunt og ellers ganske mye overflaterust. Høyre framskjerm er dårlig, men denne har jeg ny som fulgte med. Sannsynligvis må jeg også bytte høyre baksjerm helt eller delvis siden denne er dårlig på skjermbuen og fremste del mot døren. Men dette er jo arbeid som jeg liker slik at jeg ser fram til å komme ordentlig i gang med jobben. Som alltid når det er noe kjekt på gang er min far med, han er etterhvert

Restaurering av Volvo 1800S 1964

Bilde
Etter å ha fullført et prosjekt med  Volvo PV 544 -59  er jeg nå klar for neste prosjekt. Bilen, en Volvo 1800S -64 ble kjøpt inn for vel et år siden og har stått på vent på eksternt lager. Bilen er lakkert svart en gang i tiden, men er originalt rød (46) . Jeg vil prøve å få den så original som mulig og da blir den selvfølgelig rød. Motoren som stod i var ikke original, men original motor fulgte med i handelen. Dette er sjekket opp mot Volvo museet og alle numre stemmer både for motor og gir. Bilen må totalrenoveres, men er tilsynelatende ikke veldig dårlig i henhold til rust, men jeg regner med at det dukker opp forskjellige ting underveis. Bilen er rustsveiset en gang på 80 tallet antagelig der det er byttet diverse karosseri deler, men jeg er litt usikker på kvalteten på dette arbeidet. Blant annet hvordan det er rustbeskyttet o.l., men den har antagelig ikke vært på veien noe særlig etter dette. Noe av interiøret kan brukes, setene må stoppes opp igjen, men trekket er bra, helt og