Karosseriet

Da er det klart for å begynne med selve bilen, jeg er jo litt nysjerrig på hvor mye rust det er når ting blir demontert og innsiden blir eksponert. Det jeg ser er at det er byttet en del karosserideler/plater. Venstre fram og bakskjerm, begge innerskjermer bak og bakstykke, frontstykke og muligens ytterkanaler begge sider. Det er imidlertid desverre ikke gjort veldig godt arbeid med dårlige tilpasninger og kanskje det verste at det ikke er rustbehandlet etter sveising. Ingen overflatebehandling på baksiden annet enn original grunning på nye deler slik at der det er sveist er det ganske brunt og ellers ganske mye overflaterust. Høyre framskjerm er dårlig, men denne har jeg ny som fulgte med. Sannsynligvis må jeg også bytte høyre baksjerm helt eller delvis siden denne er dårlig på skjermbuen og fremste del mot døren.

Men dette er jo arbeid som jeg liker slik at jeg ser fram til å komme ordentlig i gang med jobben.

Som alltid når det er noe kjekt på gang er min far med, han er etterhvert blitt 91 år, men er ganske sprek slik at det er god hjelp.


På vei ut fra garasjen der den har stått lagret et års tid. PV-en står i vinteropplag her.


Da er vi klar til avgang og flere bilentusiaster som jeg snakket med på en stopp på veien så med en gang hvilken bil det var.


På plass på verkstedet og klar til å demontere dører og resten av interiøret.


Dørene er dårlig under, men her får en ny bunn og lister for gummilistene slik at de skal bli bra.


Dashbordet var litt kronglete å få ut, rattstammen måtte demonteres først.


Jeg har kjøpt nytt ledningsnett slik at jeg sjekket at det var identisk før jeg demonterte det gamle. Det meste var med bortsett fra ledningene som går ut gjennom innerskjermene framme og ut til lyktene.


Ledningsnettet er komplett med pærer for instrumenter og skiltlys. Er nok ikke helt identisk utførelse som det originale i henhold til strømpe, men det som er synlig er greit.


Bensinpåfyllingen er hjemmelaget, men jeg fikk tak i en original på ebay tidligere, til og med i riktig farge😀


Da begynner skallet å bli tomt og det er akslingene igjen før jeg setter den opp i karosserisnurren slik at det blir enklere å jobbe under bilen. Mulig at jeg demonterer fjærer og bærearmer før jeg skrur traversen av. 


Understellet ser ganske bra ut tatt i betraktning at den har stått i over 30 år. Mulig at en del deler er byttet, bærebruer blant annet. Jeg bytter alle slitedeler her etterhvert.


Her er innsiden av venstre framskjerm, ingen understellsmasse kun original grunning.


Fra innsiden av venstre baksjerm, her så det fint ut, men i overgangen skjerm/innerskjerm er det overflaterust.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B