Start på karosseriarbeidet

Det er gjort en god del karosseriarbeid på denne bilen tidligere, men det er ikke god faglig utførelse. Det vil si dårlige tilpasninger, en del dårlige sveiser, ingen antirust behandling og utstrakt bruk av stålplast i tykke lag opp mot 10 mm.

Jeg velger derfor å demontere en god del av de "nye" delene for å fjerne rust under og å tilpasse de på nytt. Har kjøpt inn noen nye deler, men det blir vel flere etter hvert tenker jeg.

Jeg begynner med å fjerne original understellsmasse under bilen, det var tykke lag enkelte steder.

Massen lar seg enkelt skrape av ved bruk av varmepistol og plast stemmjern/skrape og under er det ganske bra.


Noen steder er det ganske tykt lag, men det skulle ikke veldig mye varme til før det løsner ganske greit.


Innunder bilen er bunnen ganske bra, men ut mot kanalene blir det jo litt dårligere og understellsmassen er helt borte.




Det ble en god del understellsmasse, ca 6-8 kg.


Sveisene mellom skjerm og frontstykke så ganske bra ut, men det var ikke brukt tinn, kun stålplast i tykke lag. I skjøtene var platene lagt om en annen uten fals slik at det var høydeforskjell. Jeg skar disse opp med vinkelkutter og det var jo som ventet ingen sveiseprimer mellom platene.


Mellom skjerm og platen forran frontruten er det samme forhold, det vil si omskjøt uten primer. 


På høyre side er ikke skjermene byttet og her finner jeg ikke noe skjøt mellom skjerm og denne platen, er antagelig sveist så fint at det ikke er bruk tinn.

Her viser også de forskjellige fargene som bilen har hatt opp gjennom årene; først original rød (46), deretter muligens gul og så rosa flakelakk og til slutt ny grunning og svart.

Høyre skjerm er helt gåen slik at denne skar jeg løs rundt kantene, den skal jo byttes. Nede ved kanalen var den skikkelig dårlig slik at der slapp den stort sett uten hjelp.

Den andre skjermen skal gjenbrukes slik at den ble tatt av litt forsiktig. "Heldigvis" var den ikke sveist særlig godt slik at den kunne demonteres ganske lett.

Innvendig var det kun original grunning og ingenting gjort etter montering.


Frontstykke var heller ikke vanskelig å demontere, dårlig tilpasning og svake sveiser. Dette er også byttet tidligere og vil bli gjenbrukt.

Da var hele fronten av og rusthullene åpenbarer seg, blir nok litt sveisearbeid før fronten monteres igjen.


Kanalene er delvis byttet, men her har de "glemt" å sveise sammen gammel og ny del på mellom delen av kanalen. Midtdelen er kuttet ut og ny satt inn uten at det er sveist i skjøten. Her er det nok stålplasten på ytterkanalen som har holdt det hele 😕

Samme feil framme og den delen som ikke ble kappet vekk forrige gang må byttes nå.


Det som var litt snodig her var at kanalene var full i sand, muligens fra sandblåsing tidligere, men det er jo kommet etter at kanalen var byttet..


Ser i ettertid at dette antagelig er for å binde spillolje som er sprøytet inn i kanaler og rammevanger.







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B