Bilen


 En liten bildekavalkade av bilen fra rett før og etter at jeg overtok den.

Har funnet en gammel film fra Bergen der bilen er med, SN42741: Film fra Bergen 1973.


Bilde under er det som ligger i chassisdatabasen til Svenske P1800 klubben og er fra før forrige eier overtok den. Bilen har antagelig ikke vært på veien siden midt på 80 tallet en gang, men har vært lagret inne.


Som en ser er den ganske sliten og høyre forskjerm er gåen. Ut ifra det jeg kan se er venstre framskjerm byttet, også begge skjermer bak, bakstykke og bagasjeromslokk. Mulig at også frontstykke er byttet.

Fra garasjen til forrige eier som demonterte en del komponenter som støtfangere o.l.


Så var det klart for hjemreise med "ny" bil, forsvarlig surret.


Turen gikk fint og endelig var vi hjemme.


Jeg leier et garasjelokale i nærheten slik at Volvoen kan stå på"lager" til jeg er klar til å starte på restaureringen.



Instrumentene var herpet av vandaler for lenge siden, men tidligere eiere hadde skaffet tilveie endel nye instrumenter slik at det er antagelig komplett. Selve panelet er ok.


Øvre og nedre instrumentstopning er også med + et brukt med fine defrosterdyser blant annet. Trenger litt rengjøring etter lang tids lagring.


Ny høyre framskjerm fulgte også med i handelen.


Bilen har vært på verksted på 80 tallet der tidligere nevnte deler ble byttet og den ble smurt opp invendig antagelig der det var overflaterust. Nye deler er ikke behandlet annet enn den originale grunningen ser det ut til. Slik at jeg kommer nok til å demontere skjermer igjen slik at jeg får behandlet alle steder. Noen sveiser er heller ikke helt bra slik at det gjør jeg på nytt.


Det er tilsynelatende ikke veldig mange rusthull, men flere dukker vel opp etterhvert regner jeg med.


Det kan se ut til at venstre skjerm og begge innerskjermer er byttet bak.



Bagasjeromslokket er byttet, men ikke behandlet med noe på baksiden.


Bunnen i bagasjerommet ser veldig bra ut.


Bensinpåfyllingen er hjemmelaget ser det ut som slik at jeg har kjøpt en ny komplett på ebay. Til og med riktig farge😀


Originalfarge er rød 46.


Gulvet innvendig ser stort sett bra ut, men det er et hull bak håndbrekket. 




Innvendige paneler er dårlige og jeg bytter alle + taktrekk og tepper. 


Setene er sliten i stoppingen, men trekkene i skinn er overraskende bra bortsett fra ene ryggen på baksiden. Dette er skai slik at det er greit å bytte. Jeg bytter alle reimene i setene og putene får jeg se på etterhvert.


Baksetet er helt og fint, men trenger nye reimer og oppfreshing av skinnet.



Under bilen er det som forventet en del overflaterust på bunnplater og understell.



Rammevanger og kanaler er utvendig tilsynelatende hele, men her dukker det vel opp forskjellige ting etterhvert som jeg begynner å gjøre rent og demontere.




Motorrommet så ikke særlig bra ut, men her blir det fint etterhvert med "ny" motor og nytt ledningsnett + overhaling av alle komponenter.


Motoren som stod i bilen var ikke original, men en B18A fra en Amazon. 


Motoren blir heist ut og brukt som donor motor for den originale. Denne fulgte med og blir overhalt før den settes i igjen (eget innlegg).




Her var motoren ute. Noen flere komponenter blir demontert før bilen blir tatt hjem.





Videre demontering av bilen blir tatt etter at den er transportert hjem i garasjen. 

Da blir PV-en alene fram til våren😃
 








Kommentarer

  1. Trevligt med en ny blogg att följa!
    Mvh Lennart Savehed, Sverige

    SvarSlett
  2. Blir spennende å følge , gamle bilen min dette. Grunnet alltfor mange andre prosjekter fikk jeg desverre aldri tid til å gjøre noe annet enn å samle deler de drøyt 30 årene jeg hadde den. 1987-2020.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det var jo heldig for meg da :-) Det nærmer seg at jeg begynner på selve bilen, motor, gir og noe annet er klart.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B