Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate



 Jeg har demontert noe mer framme på høyre side, jeg tar denne siden først siden begge disse skjermene skal byttes og det er enklere å demontere ved å skjære de løs. Kanalene er byttet, men mellomdelen som skal være "bjelken" i kanalen er kuttet framme og bak og det gamle står igjen uten at delene er sveist sammen. Dette er jo ikke bra, men det ser ikke ut til at strukturen har tatt skade av det i og med at det var sveist oppå og under.

Framme var det likedan, men sveisen over og under var ganske bra.


Batterikassen er ikke veldig dårlig og kunne nok repareres, men jeg bytter den siden det er noe plate i nedre ytre hjørne som må byttes.

Da var den kommet ut.


Så var det bjelken for jekkfestet, disse var tilsynelatende dårlig og er kjøpt inn for en tid tilbake.

Det viste seg at det på ett eller annet tidspunkt er sprøytet gammel olje inn i bjelker og annet. I tillegg er det blåst inn sand i store mengder, noe av dette har forsteinet seg, men deler av kanalen og bunnen er som ny. Men ikke alt nødvendigvis..

Det var nok mer rust enn jeg hadde håpet på, men det får stå sin prøve, jeg synes det er kjekt å lage nye platedetaljer, det er jo ikke alt som kan kjøpes over disk.

Blant annet platene på siden av torpedoveggen er ikke mulig å få tak i, slik at disse må jeg lage selv. De har en litt utfordrende fasong med bue i flere retninger og ikke minst pressede forsenkinger i platen.

Slik at da gjorde jeg en test i 1,2 mm plate for å se om dette lot seg gjøre i benkpressen. Det gjorde det og da var det bare å la det stå til. Disse kan jo selvfølgelig hamres ut også, men det er lettere å få det pent i pressen. Laget først en mal av 6 mm laminatgulv, ganske hardt, men samtidig enkelt å bore og sage i.

Brukte babord side som mal siden denne var ganske hel, den andre var lappet på med rette plater utenpå. Press-stempelet er et rektangulært rør i passende dimmensjon.

Jeg måtte lage et ekstra arrangement i benkpressen for å kunne flytte press-senteret til siden, dette siden platen var i største laget mellom stativet. En større presse ville gjort susen her. Lektestubbene er for å holde platen stabil når jeg presser, disse komprimeres etterhvert som jeg presser og sørger for at platen ikke krøller seg. Hadde ca 5 tonn på manometeret.

Første gikk ganske bra så da var det bare og fortsette.

De neste gikk også bra så da ble platen slik.

Den skal ha knekk framme og en liten fold på skrå opp mot skjermkanten.

Da passet den nogenlunde i første omgang. 

Det er rust i hjørnet ved batterikassen slik at her fjerner jeg en del plate og erstatter den med ny. Det er litt komplisert form her slik at det blir flere mindre plater som sveises ammen.

Jeg ser også at gulvet er en del rustet spesielt på sidene slik at nå har jeg bestilt nytt komplett gulv fra VP Autoparts.

Da er det fortsettelse på høyre kanal


Fjerner innerkanalen først og litt av bunnen, lar det meste av den stå igjen foreløpig slik at ikke strukturen svekkes unødvendig, har jo stivet av en del, men det er viktig at ikke noe kommer ut av posisjon.


Er jo litt spektakulært å fjerne såpass mye av den stivende strukturen, men avstivningene som er sveist fast holder forhåpentligvis alt i riktig posisjon.


Er litt rust i hjørnet med innerskjermen bak slik at her må jeg også bytte litt plate. selve kanalen som går på tvers under baksetet er sauset med olje eller lignende og er helt ok innvendig, ingen rust.


Innerskjermen er byttet, men innsveisingen er dårlig utført slik at her må jeg fjerne all fugemasse (som av alle ting er silikon, denne er jo ikke enkel å få helt bort) før jeg kan pynte på sveisene og legge på ny karosserikitt siden en gang. Bunnen under baksetet har en del overflaterust, men denne prøver jeg å redde siden den ikke selges som reservedel. I verste fall får jeg lage ny nederste del av denne. Foreløpig ser det ikke ut til at det er hull.

Da er det å begynne med kanalen slik at den er klar før bunnen blir tatt.


Blir kjekt å få dette på plass.


Bunnen tar jeg atter at begge kanalene er byttet. Ytterkanalen venter jeg med slik at denne blir nøyaktig i forhold til skjermer og dør, styrken i kanalen vil være ivaretatt av innerkanal og mellomdelen som jo er av kraftig utførelse.


Litt mer tillpassing av sideplate før sveising. Denne har jo littspesiell form i og med at den skal passe skvettplaten.






Så var det innerkanalen 





Nedre del av A stolpen har en litt komplisert utforming ved at den "poser" ut framme. 


Jeg lager en papirmal først og ved bruk av strekke apparatet bøyer den seg fint.


Sveises på butt i butt og punktsveis framme og nede.


Mellomkanalen er ganske bra (er byttet), men trenger litt nytt stål i begge ender fordi den er kappet og felt inn i eksisterende (som nå var dårlig).


Kjekt når kjøpedelene passer rett på de hjemmelagde😀

Før ytterkanalen blir monter må skjermer og dør henges på for å få passe åpning. i forhold til skjermen ser det jo bra ut så langt. Her er det jo synlig skjøt slik at det må passe akkurat både framme og bak.


Her er det jo også avhengig at døren har passe åpning..


Det er litt arbeid med mellomkanalen der den går fram mot nedre del av A stolpen. Her er det en flat del som går i mot ett skott i stolpen. Litt tillpasning her for å få det bra.


Noe av toppen på kanalen blir byttet i samme rennet.


Jeg lager mellomkanalen ferdig i begge ender før den blir montert.

Fortsettelse følger i ny tråd: Karosseriarbeid - Høyre kanal bakre del 







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B