Bremseservo P1800
Har kjøpt inn rep.sett for bremsekraftforsterkeren, Girling MK2A. Den så i utgangspunktet ganske rusten og dårlig ut.
Noe rust i servosylinderen, men ikke verre enn at det lot seg pusse og polere etter en runde i Stip-All.
Brensesylinderen i aluminium så ikke fin ut i ventilhuset, men etter rengjøring i ultralydvaskeren ble resultatet veldig bra. Sylindrene her var helt fin innvendig og trenger ikke noe annet enn nye pakninger.
Da er den snart klar for montering, Ventilhuset trenger en ekstra omgang rundt kanten og på ventilsetene. Skal se om jeg kan lage en liten testrigg for å sjekke at den virker slik den skal, bør være mulig å få til med støvsuger og en bremsehovedsylinder 😀 Hvordan den virker står ganske bra forklart i leverandørens dokumentasjon.
Da var de klart for å sette den sammen igjen. Det er beskrevet ett spesialverktøy for å få på låseringen i "hoved" sylinderen uten å skrape den opp. Dette fungerte fint og stempelet kom i uten problem.
Ventilene er rengjort og ser bra ut, disse var ikke med i rep. settet. For å få ventil armen på plass må hjelpestempelet (controll piston) monteres. Dette beveges av hydraulikktrykket og lukker og åpner ventilene.
Proppen øverst var vanskelig å få ut slik at der borret jeg et kort hull og gjenget med 6 mm slik at jeg kunne få i en skrue, har plugget dette med en kort settskrue. Vakumsylinderen må sentreres før den skrus helt fast ved at stempelet skubbes helt inn og ut igjen før siste teiting.
Da var den klar for test.
Oppstilling på en plankestubbe med clutch hovedsylinder og manometer for måling av bremsetrykket. 1"x2" lekte som bremsepedal.
Tenkte at en støvsuger ville gi nok vakum til at jeg fikk testet den, men det var på langt nær nok. Måtte derfor koble vakumslange på motoren og starte opp en liten stund mens testen foregikk.
Da ble det bra, servoen virket. Betydelig høyere trykk når den var innkoblet 😀 Og slipper igjen slik den skal.
Da var den klar for lagring i pose med silica gel for å unngå fuktighet
Kommentarer
Legg inn en kommentar