Overhaling av viftemotor

Det er greit å få unne noen komponenter selv om det er lang tid til de skal brukes/monteres. Viftemotoren på gammel Volvo har lagerforinger som blir slitt og motoren støyer dermed en del. Jeg så ved demontering av viftemotoren i PV-en (6 v) at de var laget slik at det passer direkte med små kulelager. Regnet med at det var det samme for 12 v utgaven og det stemmer. Akseldimensjon 7 mm og ytterdiameter 22 mm. Slik at da passer det med 627 2z standardlager. Disse får du for en 50 lapp flere steder.


Motoren så ikke så bra ut ut, men gikk for såvidt ok. Det er ofte litt vanskelig å få av viften og her måtte jeg bore ut settskruen som holdt den fast. Når det er gjort og litt lett varming på navet kom den fint av og ble lagt i Strip-All for fjerning av maling og rust sammen med resten av varmeapparatboksen.


Ferdig rengjort og klar for montering av kulelager.


Lagert passer direkte i uten videre bearbeiding.


Det må imidlertid lages et lite avstandsstykke (ca 3,5 mm) før lageret presses på.


Det går ganske lett på, men jeg bruker benkpressen for å ha god kontroll.


Begge lagre kommet på, det passer med 3,5 mm avstandsstykke i hver ende slik at lagrene kommer nesten helt inn i huset, bør være ca 0,1 mm klaring slik at ikke lagrene belastes unødvendig.


I bakdekselet festes lageret med de originale festene for foringen.


Nesten klar.


Da er den klar og minst like god som ny😀


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B