Reparasjon av klokke

Klokken i P1800 er en elektromekanisk sak som slutter å virke etter noen år. Denne har vel stått i 40 år kanskje. Jeg har tenkt en stund på hva som er beste måten å få den igang igjen. Den er laget med et magnetisk svinghjul som beveger seg fram og tilbake av en elektromagnet. Denne blir operert av bilbatteriet via en liten bryter på svinghjulet som gir strøm til elektromagneten hver gang svinghjulet passerer midtstilling. Etterhvert blir bryteren slitt og klarer ikke lenger å gi nok strøm til å bevege svinghjulet.

Jeg har lest om noen som har laget en liten elektronisk krets som styrer elektromagneten og bare trenger en liten impuls fra bryteren for å gi full strøm. Jeg laget en slik krets av en transistor som får impuls fra bryteren inn på Basis og dermed gir full strøm til elektromagneten fra Emitter til Collector.

The clock in the P1800 is an electromechanical case that stops working after some years. This one has probably stood for 40 years. I've been thinking for a while about the best way to get it going again. It is made with a magnetic flywheel that is moved back and forth by an electromagnet. This is operated by the car battery via a small switch on the flywheel that supplies power to the electromagnet every time the flywheel passes the middle position. Eventually the switch wears out and is no longer able to provide enough current to move the flywheel.

I have read about someone who made a small electronic circuit that controls the electromagnet and only needs a small impulse from the switch to provide full current. I made such a circuit out of a transistor that receives an impulse from the switch into the Base and thus provides full current to the electromagnet from Emitter to Collector.


Her er komponentene installert og det er klart for test





Klokken må også smøres litt på svinhjulsopplagringen for å gå knirkrfritt. Da går den fint og skal få gå noen uker slik at jeg ser at alt er ok før sammenstilling.

The clock must also be greased a little on the flywheel bearing to run smoothly. Then it runs fine and will be allowed to run for a few weeks so that I can see that everything is OK before assembly.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate