Overhaling av original B18B

Motoren som stod i bilen var ikke den originale, men en B18A som ifølge motornummeret har stått i en Amazon. Denne gikk lett rundt når jeg kjøpte bilen slik at jeg regnet med at den var noenlunde ok. Originalmotoren fulgte med, men var ikke i god stand, stod helt fast og var ikke helt lett å demontere.


Det måtte hard lut til for å få stemplene til løsne.



De originale filtringene for veivakseltetning blir byttet ut til fordel for simmeringer. Registerdeksel og tetningsholder bak er dreiet ut for å få plass til ringene.


Blokken ble grundig rengjort innvendig og utvendig og malt med Volvo motorlakk, viktig med tildekking slik at ikke pakningsflatene må renses etterpå, lakken er ganske hard når den er herdet.


Resultatet ble ganske bra, her er veiv, stempler og kamaksel montert med nytt kamakseldrev.

Det som skulle være originalt topplokk er antagelig ikke det ut i fra høyden. Standard topplokk er 88 mm høyt, mens B18B motorens topplokk er i henhold til verkstedshåndboken 86,2 mm, med 10;1 i kompresjon. Medfølgende topplokk er 88 mm høyt og dermed tilsynelatende standard. Jeg bruker topplokket fra donor motoren (B18A) og tar av dette slik at høyden blir 86,5 mm, litt lavere kompresjon enn originalt for B motoren.

Jeg har litt stor dreiebenk slik at toppen ble spent opp på planskive og dreiet av.




Nye ventilstyringer ble kortet inn noen millimeter (for å gi plass til større løftehøyde) og styringene for innsugningsventilene ble konet litt i indre ende. 


Laget et enkelt avstandsstykke slik at styringene kom i riktig høyde.


Bruker 10 tonns benkpresse til demontering og montering.


Så var det fresing av ventilseter med gammelt verktøy. Ventilene er slipt i en gammel Black & Decker ventilslipemaskin fra 60 tallet.
Stemplene blir ikke brukt om igjen siden de har fått hard medfart under demontering. Sylindrene er normalt slitt, men har en stripe i sylinder 1 som kan kjennes ganske godt. Vurderte å bore opp en dimmensjon, men så at motoren som stod i bilen (uorginal) har stempler som er merket med en D, mens original motor er merket C. Dette vil si at stemplene i "donor" motoren er noen hundredeler større enn de originale. Etter honing passer D stemplene perfekt i original blokk 😀. Original veivaksel var rustet slik at den kunne ikke brukes uten sliping., mens donor veivaksel var fin og alle mål innefor toleransene.


Original veivaksel så ikke bra ut og blir ikke brukt.

Kamaksel og kamaksellagre var også defekt og blir erstattet med nytt.


Kamaksellagrene ble presset ut og inn med 12 mm gjengestang og tilpasset pressplate i messing som var gjenget innpå stangen for at ikke lageret skulle komme skjevt i. Denne er dreiet ned litt i ene enden slik at den går inni det bakerste lageret og passer andre veien på neste.


Jeg laget en støtte i det midtre lageret når det bakerste ble presset i. Dette var for å unngå at gjengestangen skulle bøye seg.


Her er bakerste lageret kommet i, viktig at oljehullet kommer riktig.


Lagerskålen og blokken ble merket for å være sikker på at det kom riktig i .


Jeg brukte den tykke pressplaten på alle tre lagrene, ene veien på bakerste, snudd på andre og med en ekstra plate på det fremste lageret, det ble presset inn fra utsiden.


Det fremste lageret ble presset i med mothold bak på motoren og mutter som ble teitet der. I fremste enden var pressplaten i messing låst til gjengestangen med en lang mutter. Gjengestangen kunne da låses slik at den ikke gikk rundt under teiting av mutter bak. Hadde også da støtte i det midterste lageret (laget av plast for at ikke lageret skulle bli skadet).


Kamakselen er byttet til en litt hvassere gatekam som jeg overtok fra en annen Volvo entusiast og i den forbindelse nytt kamakseldrev i aluminium.






Da var det nymalt og planet topp med nyslipte ventiler og freste seter. Innsugningskanalene er slipt litt for bedre strømning av luft/bensin. 


Nyhonet sylindre.


Toppen er kommet på. Jeg setter på eksosmanifold med dobbelt rør som på senere årsmodeller for å hente noen ekstra hestekrefter.


Eksosmanifolden er egentlig fra en 140 B20, men jeg har skåret av originalt innsug på denne slik at det passer med originale aluminiums innsug. Det krever i tillegg litt tilpassning der dette er skrudd sammen med alu. innsuget, flensen er litt tykkere slik at den må slipes av på anlegget for skiven eller at det brukes "trappeskiver", disse får en faktisk kjøpt, men jeg lager de selv i så fall.



Forgasserne, 2 x SU HS6, ble først tatt en runde i ultralydvaskeren slik at den ble rein innvendig også. Etter rens ble de overhalt med bruk av originalt overhalingssett med ny aksel, spjeld, dyser, nål osv.


Ultralydvasker med riktig fludium (Tickopur R33) er utrolig effektivt og resultatet ble veldig bra. Dette er antagelig ikke de originale forgasserne som var på bilen når den var ny, de hadde to hull for luftfilteret, disse har 3 hull som kom noe senere. Det fulgte med flere sett med forgassere og jeg har brukt de som hadde beste foringene for akselen. Noen var helt utslitt. Nå er det med nye foringer i rep. settet, men det krever brotsjing for at det skal bli perfekt og slik brotsj har jeg ikke. Med nye akslinger ble det veldig bra, ingen slakk.


Da er det klart for overhaling.


En ting som er viktig på SU forgassere er sentrering av dyseholderen. Dette finnes det spesilverktøy for, men det har jeg selvfølgelig ikke slik at da måtte jeg lage dette selv. Brukte en gammel nål og en gammel dyse som ble sentrert i sammen og skrudd fast i stempelet. Dyseholderen løsnes og stempel og hus ble satt på forgasseren. Dyseholderen sentrerte seg da og kan skrus fast. Lurt å heve og senke stempelet noen ganger sllik at sentreringen blir riktig før en skrur helt fast.



Forgassere og bensinpumpe ferdig overhalt. Det er installert KD nål som er forenlig med noen ekstra HK.

Starter og dynamo har også fått seg en omgang med rens, smøring og maling.


Dynamoen så ikke veldig bra ut, men med rengjøring, nytt kulelager, sandblåste endedeksler og pussing av kommutator ble den bra.


Starteren trengte bare rengjøring og smøring før ny lakk.



Da var dynamoen nesten klar. Endedekslene på dynamoen er sprøytet med felgspray (aluminium) fra Biltema. Jeg har original Volvo vekselstrømsdynamo i bakhånd hvis det skulle knipe med strømmen på sikt.



Motoren begynner å bli klar.

Etter at bunnpannen var kommet på kjørte jeg oljepumpen litt for å få olje i alle lagre og vippetøy. Laget et adapter av et 12 mm kobberrør som ble flatet i nedre ende. Kjørte den med batteridrillen på lavt turtall. Overraskende raskt oljetrykk, men oljepumpen er jo ny da 😀






















4,5 bar på manometeret etter få sekunder.

**
31.12.2020

Da er det snart klart for testkjøring, lager en "testrigg" slik at jeg kan kjøre motoren med kjøling.


Når motoren er testet setter jeg på girkassen slik at den også kan prøvekjøres.

Det nærmer seg oppstart..

Motoren startet som et skudd etter litt kinning først slik at den fikk opp oljetrykket. Går noenlunde jevnt og fint kun med grunninnstilling av forgasserne. Muligens litt annen lyd enn originalt på grunn av aluminiumsdrev på kamaksel.


En liten videosnutt fra start av motor.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B