Overhaling av gir og overdrive

 Girkassen er original ut ifra opplysninger hentet fra Volvo Museet. Det som kanskje er litt rart her er at det er en M40 girkasse med original overdrive. Jeg leser alle steder at M40 er uten overdrive og M41 er med overdrive, ellers er de like. Typebetegnelsen på bilen tilsier at den hadde overdrive når den var ny.



Dette stemmer med det som står på typeskiltet i bilen og på girkassen står det da M40 og nr 301123 som er samme som originalt. Partnummeret 254409 som står på skiltet finner jeg ikke i delekatalogen, 254411 er vel det som er nærmest.






Girkassen så litt shabby ut men etter en omgang med vask så det bedre ut. Det manglet endelokk i giroverføringen, men eller så den komplett ut.


Kassen ble plukket helt ned og byttet kulelagre og tetninger. Stikkaksel for kubbeaksel ble snudd 180 grader (under opp) slik at nålene får nytt annlegg når den har belastning. Ellers så den veldig bra ut og det hadde nok ikke vært nødvendig å plukke den helt. Men da vet jeg iallefall hvordan tilstanden er.


Overdrive enheten så ikke så bra ut innvendig, men etter demontering og vask var det ikke så ille. Bremsebånd, lagre og annen leamikk innvendig var veldig bra. Jeg byttet alle pakninger og tetninger og justerte den inn etter boken. Det manglet imidlertid en liten kule og fjær i ventilen som kobler inn overdrive slik at den kan ikke ha fungert slik den skal. Denne ventilen er operert av solenoiden som kobles inn med bryteren på rattstammen eller dashbordet.


Overdrive demontert. 


Ved montering av overdrive enheten trengs et spesialverkøy for å sentrere frihjulsmekanismen, gjør du ikke dette riktig er det umulig å få i akselen fra girkassen. Jeg hadde denne akselen løs slik at jeg kunne bruke den som sentreringsverktøy under monteringen.


Da var kassen ferdig og blir testet når motoren er klar til å startes litt senere.

Det er lurt å lese og se you tube filmer om overdrive kassen før en begynner å skru. Viktig å forstå virkemåten underveis i prosessen.

16.01.2021

Montering av girkasse for testkjøring



Da er den kommet på og sannhetens time er kommet for test av gir og overdrive. Fylte opp med motorolje på gir og overdrive, ca 1,8 liter som angitt i spesifikasjonene.


Rigget til med et gammelt spedometer fra PV + 12 volt på solenoiden for å sjekke at overdrive virker slik det skal.

En liten video fra testkjøringen. Ved 60 km/t på fjerde gir øker den til ca 80 km/t ved innkobling av overdrive. Så da fungerer den slik den skal ihvertfall uten belastning.






Kommentarer

  1. I’ve been recently reading your blog via Google translate, my ‘64 also has a 254409 M40 gearbox original to the vehicle along with an overdrive per the Volvo Archives data. As the gearbox case is of the M41 design(higher oil filler hole position) I just thought it was miss labeled during production.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have seen several people who have commented on Facebook that they have the same combination. So here it is possibly, as you say, an incorrect marking from the factory. Perhaps it is just the ´64 that has this combination?

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B