Innlegg

Panser

Bilde
Panseret ser ganske bra ut bortsett fra hengselfestene. Dette er et kjent problem på disse, hengslene begynner å gå tregt og innfestingen på panseret knekker på grunn av rust og utmatting. Det kan leveres ny reparasjonsdel for dette, men den er ganske kostbar (kr 5200) å kjøpe slik at jeg lager dette nytt selv.  På ene siden er festeplaten som er sveist inn knekket helt løs. På andre siden er det reparert en gang for lenge siden, men ikke særlig pent utført. Skjærer ut det gamle i det som ser ut som en original knekk ved siden av hengeselfestet. Den nye delen lager jeg i to deler som sveises sammen for å få noenlunde rette flater og rett krumming. Begynner å ta form. Punktsveiser først for tilpassing av formen. Baksiden. Hovedprofilen ferdig sveist og slipt. På baksiden har jeg lagt i en doblingsplate (punktsveist) som forsterkning i området der der platen med hull og gjenger er sveist fast. Rengjort under profilen. Detalj av hengselfestet. Da er det klart for innsveising. Da var det f

Rammevanger bak og gulv i bagasjerom

Bilde
 Bilen har en skade på venstre side bak der rammevanger er stuket og gulvet i bagasjerommer er litt krøllet.  Jeg har kappet ut den dårlige delen av rammevangen og vil skjøte i et nytt stykke, men først vil jeg strekke gulvet slik at det blir mest mulig rett, mulig det må litt varme til for å få det bra. Sidefestet for støtfangeren har også vridd seg litt. Er litt usikker på om denne skaden er kommet etter at innerskjermene var byttet på 80 tallet eller det er fra før dette og ikke reparert da. Resten av rammevangen er bra og det er ikke gravrust i gulvet, men litt frynsete rundt hullet for bensinpåfyllingsrøret. Rammen må strekkes noen millimeter og det er en liten deformasjon i rammebøyen som går opp over bakakselen, denne kan rettes med hydraulisk verktøy. Det er ingen rust av betydning i fjærfestet, lar seg enkelt fjerne med roterende stålbørste. Ny del av rammevange begynner å ta form. Da var den ferdig. Bunnen lot seg også rette slik at da blir det bra. Ser etterhvert at bunnen i

Innerskjermer bak

Bilde
Som jeg har nevnt tidligere var det dårlig overflatebehandling sist den gjennomgikk omfattende utskifting av karosseri deler. Det som var byttet da var venstre fram og bakskjerm, ytre kanal begge sider + midtre del av midtkanal, frontstykke, bakstykke og bagasjeromsluke. Disse delene bruker jeg om igjen + ny høyre framskjem som fulgte med og nyinnkjøpt høyre bakskjerm. Kanalene er byttet i sin helhet bortsett fra høyre midtdel der jeg lagde nytt framme og bak. Dørene blir brukt men med ny bunn og nye profillister for gummipakning. Jeg har gjort litt jobb på innerskjermene allerede og deriblant flytting av innerkarosseri som var sveist fast ca 10 mm for langt ut, dette er nå korrigert og veggen v/ døren har riktig form. Her blir det etterhvert stålbørsting og behandling med Arcanol og Owatrol. Fremre del av ventstre innerskjerm var dårlig slik at der er det skåret ut en del. For å lage nytt og tilpasse dette har jeg hentet hjem igjen baksjermen som har vært på "fjernlager" sid