Innlegg

Overhaling av gir og overdrive

Bilde
 Girkassen er original ut ifra opplysninger hentet fra Volvo Museet. Det som kanskje er litt rart her er at det er en M40 girkasse med original overdrive. Jeg leser alle steder at M40 er uten overdrive og M41 er med overdrive, ellers er de like. Typebetegnelsen på bilen tilsier at den hadde overdrive når den var ny. Dette stemmer med det som står på typeskiltet i bilen og på girkassen står det da M40 og nr 301123 som er samme som originalt. Partnummeret 254409 som står på skiltet finner jeg ikke i delekatalogen, 254411 er vel det som er nærmest. Girkassen så litt shabby ut men etter en omgang med vask så det bedre ut. Det manglet endelokk i giroverføringen, men eller så den komplett ut. Kassen ble plukket helt ned og byttet kulelagre og tetninger. Stikkaksel for kubbeaksel ble snudd 180 grader (under opp) slik at nålene får nytt annlegg når den har belastning. Ellers så den veldig bra ut og det hadde nok ikke vært nødvendig å plukke den helt. Men da vet jeg iallefall hvordan tilstanden

Overhaling av original B18B

Bilde
Motoren som stod i bilen var ikke den originale, men en B18A som ifølge motornummeret har stått i en Amazon. Denne gikk lett rundt når jeg kjøpte bilen slik at jeg regnet med at den var noenlunde ok. Originalmotoren fulgte med, men var ikke i god stand, stod helt fast og var ikke helt lett å demontere. Det måtte hard lut til for å få stemplene til løsne. De originale filtringene for veivakseltetning blir byttet ut til fordel for simmeringer. Registerdeksel og tetningsholder bak er dreiet ut for å få plass til ringene. Blokken ble grundig rengjort innvendig og utvendig og malt med Volvo motorlakk, viktig med tildekking slik at ikke pakningsflatene må renses etterpå, lakken er ganske hard når den er herdet. Resultatet ble ganske bra, her er veiv, stempler og kamaksel montert med nytt kamakseldrev. Det som skulle være originalt topplokk er antagelig ikke det ut i fra høyden. Standard topplokk er 88 mm høyt, mens B18B motorens topplokk er i henhold til verkstedshåndboken 86,2 mm, med 10;1

Oljekjøler B18B

Bilde
Oljekjøleren som er originalmontert på P1800 er ikke lenger mulig å få tak i ny. Noen brukte er til salgs på ebay, men det er usikkert om de er tett. Jeg trykktestet min og den var ikke tett, viste seg at det var sprekk i innsatsen. Kjøleren er laget av en plateinnsats og hus av kraftig stål, rundt kanten er det loddet en messing kanal i to deler som tetter for kjølevannet. Jeg brukte propanbrenner og greidde å løsne kanalen slik at jeg kom til innsatsen. Her er kanalen rundt demontert. Senter i kjøleren ble borret ut og den kunne da separeres i sine enkelte deler. Kjølerinnsatsen var sprekt i overgangen mellom senter og kjølekanaler. En trenger strengt tatt ikke ha kjøler på disse motorene i dag med bedre olje og kjøring i bedagelig hastighet. Men jeg ønsker at motorens utseende skal være så original som praktisk mulig. Jeg bestemte meg derfor å reparere kjøleren slik at utseende blir beholdt og at den har litt kjøleeffekt. Etter litt spekulering kom jeg fram til at enkleste metode va