Tillpassing av karosseri

Nå når panseret er klart kan jeg begynne å tilpasse skjermer, dører, panser og bakluke. Regner med at det blir litt arbeid med det. 

Now when the bonnet is ready, I can start customizing the fenders, doors, bonnet and trunk lid. Guess it will take some time.

Det blir en grov tilpassning i første omgang for å se om det er noe som må modifiseres før finjustering.

There will be a rough adjustment in the first instance to see if there is anything that needs to be modified before fine-adjustment.


Litt arbeid med ny øvre del av A-stolpe. Selve trakrennen har jeg laget tidligere bare for å se at det lot seg gjøre..

A little work with the new upper part of the A-pillar. I made the water channel earlier just to see that it could be done..


Litt utfordrende profil, men kjekkest når den kan lages i en del.

A slightly challenging profile, but best when it can be made in one part.


Profil av ny takrenne

Profile of new water channel


Takrennen blir dekket av blank list slik at finishen trenger ikke være 100 %.

The water profile will be covered by a molding so that the finish does not have to be 100%.


Det nærmer seg, men jeg ser at den nye skjermen krever litt justering for å passe.

It's getting close, but I see that the new fender requires some adjustment to fit.

Frontstykket har vert byttet tidligere, men har noen bulker her og der og har overflaterust på baksiden. Det er i utgangspunktet feil frontstykke for denne bilen siden det har store utsparinger for støtfangeren, dette er for ES modellen. Jeg sveiser i åpningen slik at hullet passer for 1800S modellen.

The front section has been replaced earlier, but has a few dents here and there and has surface rust on the back side. It is basically the wrong front piece for this car as it has large cutouts for the bumper, this is for the ES model. I will weld the opening so that the hole fits the 1800S model.






Frontstykket passe greit på.

The front section fits well.


Luftinntaket passer ganske bra, men jeg må se at grillsargen passer også.

The air intake fits pretty well, but I need to see if the grille surround fits as well.


                    

Dørene passer noenlunde, men trenger litt justering for å få riktige åpning.

The doors fit fairly well, but need some adjustment to get the correct opening.


Øvre del av A stolpen på venstre side viser seg å være ganske dårlig slik at denne blir reparert før videre tilpassning av skjerm og dør.

The upper part of the A pillar on the left side has some rust damage, so this is repaired before further adjusting of the fender and door.


Inni profilen er det ganske bra, kun litt overflaterust.

Inside the profile it is quite good, only a little surface rust..



Venstre hjørne for frontruten/ topp på skjerm er fjernet under demontering slik at dette må lages nytt sammen med ytter delen av A stolpen.

The left corner of the windscreen/top of the fender has been removed during disassembly because of rust damage. So this has to be be made new and same with the outer part of the A pillar and water profile.


Takrennen og ytterprofilen for A stolpen begynner å ta form.

The water profile and outer profile for the A-pillar is almost ready.


Siden den høyre skjermen er ny og passformen er bra gjør jeg denne siden ferdig først. Det første som må gjøres er forlengelse av luftekanalen som går fra kupeen og opp gjennom A stolpen og bakover til bagasjerommet.

Since the right fender is new and the fit is good, I'll finish this side first. The first thing that needs to be done is the extension of the air duct that runs from the passenger compartment up through the A-pillar and backwards to the luggage compartment.


Grovtilpasset i første omgang.

Roughly adapted in the first instance.


Ferdig, men skal tettes med Hagmanns karosserikitt.

Finished, but must be sealed with Hagmann's body putty.


Hagmanns karosserikitt kan overmales etter 2 timer.

Hagmann's body putty can be painted over after 2 hours.


Da er høyre A stolpe ferdig og jeg fortsetter på venstre side.

Then the right A-pillar is finished and I continue on the left side.


Luftekanalen lages ferdig.

The air duct is finished.


Overgangen til skjermen er stort sett klar, men må vente litt før endelig montering.

The transition to the screen is mostly ready, but must wait a bit before final assembly.


Jeg fortsetter med høyre side, ytterkanalen skal monteres ferdig etter siste justering med dør og skjermer på.

I continue with the right side, the outer sill must be assembled after the last adjustment with the door and fenders on.


Innsiden blir malt to strøk med Bengalack etter grunning bortsett fra der som det skal sveises, der er det sveisegrunning.

The inside is painted with two coats of Bengalack after priming, except where it is to be welded, there is a welding primer.


Ytterkanalen er festet i riktig posisjon med selvborrende skruer.

The outer sill is fixed in the correct position with self-tapping screws.


Kanalen blir loddet med slaglodd framme slik som originalt.

The outer sill is soldered with blow soldering at the front as in the original.


Etter litt sliping ble det bra.

After a bit of sanding, it was fine.


Har hengt på alle karosseridelene for å se om det er større endringer som må gjøres. Dørene er stort sett klar og fronten ser grei ut. Bak er det noe justering før det passer perfekt.

Have fitted all the body parts to see if there are any major changes that need to be made. The doors are mostly ready and the front looks decent. At the rear end there is some adjustment before it fits perfectly.





Så er det venstre kanal som skal gjøres ferdig.

Then it is the left sill that must be completed.



Fremre del blir slagloddet og deretter tinnet for å få fine overganger.

The front part is soldered and then tinned.




Så er det tilpassning av venstre bakskjerm. Denne var byttet tidligere, men hadde dårlig tilpassning og mye stålplast i skjøter ved bagasjeromsluke og en del rust spesielt i innfestninger.

Then it is the  the left rear fender. This had been replaced earlier, but had a poor fit and a lot of body filler with the trunk, and some rust, especially in the flanges.


Her måtte jeg kutte bort noe plate slik at det må sveises inn nytt før skjermen kan monteres igjen.

Here I have to change some steel plate before the fender can be mounted again.


Hjørnet for luken var ganske deformert og må lages nytt.

The corner for the hatch was quite deformed and needs to be replaced..


Hjørnet er klart til å sveises inn.

The corner is ready to be welded in..


Klar for sveising av plata langs kanten mot C stolpen..

Ready for welding the plate along the edge towards the C pillar.


Ferdig sveist og slipt.

Finished welded and grounded.


Skjermen må sandblåses og slipes på baksiden før maling og montering. Det er også noe rust som må sveises.

The fender must be sandblasted and grinded on the back side before painting and mounting. There is also some rust that needs to be welded..


Bakstykket er rustet i nedre kant hele veien slik at her må det sveises i et nytt stykke.

The rear body panel is rusted on the lower edge and need to be replaced..






Karosseridelene blir malt 4 strøk på baksiden før de blir montert permanent.

The body parts are painted 4 layers on the back side before they will be permanently mounted.







Ny tråd fortsetter med sluttmontering av karasseri.

New thread continues with final body assembly.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B