Innlegg

Forstilling og bremser

Bilde
Det kan se ut til at en del av forstillingsdelene er byttet tidligere. Bærearmer er i relativt bra stand slik at armene blir sandblåst og malt, mens alle foringer, ledd og opphengskuler blir byttet. It looks like that some of the parts were replaced earlier. Control arms are in relatively good condition so they are sandblasted and painted, while all bushings, steering rods and ball joints are replaced. Traversen er stort sett grei, men toppen på støtdemper festet er defekt og må repareres. Dette er en kjent feil på disse bilene. Det blir sveist inn en plate med riktig hull i toppen. The cross member is mostly fine, but the top of the shock absorber is defective and must be repaired. This is a known fault on these cars. A new plate will be welded in. Etter demontering blir alle delene sandblåst og malt tre strøk med Bengalack "Rett på rust". Denne blir veldig hard og slitesterk. After disassembly, all parts are sandblasted and painted with three coats of Bengalack. This become

Front og panser

Bilde
Da er jeg kommet igang igjen etter lang pause der jeg har gjort andre (viktige) ting. Luftinntaket er gjort ferdig med nye deler i bunn og på sidene og panseret er sandblåst på baksiden. Then I have started again after a long break where I did other (important) things. The air intake has been completed with new parts at the bottom and on the sides and the hood has been sandblasted at the backside. Sprayet med sveisegrunning der det skal punktsveises. Sprayed with welding primer where the parts has to be plug welded. Nesten ferdig sveist. Almost finished welding. Innfestingen for hengslene på panseret har jeg reparert tidligere ( https://p1800s64.blogspot.com/2022/05/panser.html ), men har ikke gjort det klart for grunning. Nå er det stort sett klart på baksiden. I have repaired the attachment for the hinges on the hood earlier, but have not made it ready for priming. Now it is mostly ready on the backside. Sandblåseapparatet er ganske effektivt, men en må ha litt god tid. Apparatet har

Sluttmontering av karosseri

Bilde
Etter et stort antall monteringer og demonteringer er karosseridelene tilpasset med riktige åpninger rundt dører panser og bakluke. Skjøtene på kanalene er også tilpasset med riktig avstand og de synlige overgangene mellom skjermer og bakstykke og framstykke er klart. Baksiden på alle deler er malt med to strøk Arcanol og to strøk med Bengalack. After a large number of assemblies and disassembly, the body parts are adapted with correct openings around the doors, bonnet and trunk hatch. The joints on the sills are also adapted to the correct distance and the visible openings between the fender and the back part and the front part are clear. The back side of all panels are painted with two coats of primer and two coats of paint. Det er nå en del sveiseaarbeid på skjermer, hjulbuer o.l. There is now a lot of welding work on fenders, wheel arches etc. Mellom bakstykke og skjerm måtte jeg kutte ut et stykke på grunn av rust rundt tidligere sveising.. Her legger jeg inn en smal plate i skjøt