Innlegg

Karosseriarbeid - Luftinntak og rammevanger

Bilde
Innerplater/luftinntak i fronten blir byttet i sin helhet. Venstre side har hatt en kollisjonsskade tidliger der det er gjort delvis reparasjon slik at innerskjern og rammevange er deformert i fremre ende og luftinntak er lappet på. Venstre skjerm og frontstykke er antagelig byttet i samme operasjon. Jeg bytter fremre del av rammevange og bjelken som går på tvers under radiator. Rammevangen er deformert på yttersiden og er presset ut. Jeg observerte ved demontering av forstillling at festehullene for travesen var modifisert, antagelig for å kompensere for skevheten i rammen som jeg ser nå. Innerskjermen på venstre side er dårlig slik at deler av denne må byttes, dette er deler som jeg prøver å lage selv, utfordringen er innpress og buet plate. Omfanget blir mer synlig når fremre del av rammevangen er fjernet. For å få fremre del av rammevangen fri slik at den kan byttes krevde litt ombygging av snurrefestet framme slik at jeg kunne bruke bakre feste for travers. Først måtte luftinntake

Start på karosseriarbeidet

Bilde
Det er gjort en god del karosseriarbeid på denne bilen tidligere, men det er ikke god faglig utførelse. Det vil si dårlige tilpasninger, en del dårlige sveiser, ingen antirust behandling og utstrakt bruk av stålplast i tykke lag opp mot 10 mm. Jeg velger derfor å demontere en god del av de "nye" delene for å fjerne rust under og å tilpasse de på nytt. Har kjøpt inn noen nye deler, men det blir vel flere etter hvert tenker jeg. Jeg begynner med å fjerne original understellsmasse under bilen, det var tykke lag enkelte steder. Massen lar seg enkelt skrape av ved bruk av varmepistol og plast stemmjern/skrape og under er det ganske bra. Noen steder er det ganske tykt lag, men det skulle ikke veldig mye varme til før det løsner ganske greit. Innunder bilen er bunnen ganske bra, men ut mot kanalene blir det jo litt dårligere og understellsmassen er helt borte. Det ble en god del understellsmasse, ca 6-8 kg. Sveisene mellom skjerm og frontstykke så ganske bra ut, men det var ikke bru

Karosserisnurre

Bilde
Jeg har en hjemmelaget karosserisnurre som ble laget til Volvo PV når jeg begynte på den. Har byget om festebeslagen, men prinsippet er det samme, det vil si at festene ikke er i støtfangerfestene, men litt lenger inn under bilen. Dette for at front og hekk kan jobbes på uten at festene står i veien. Framme er den festet i  fremre travers feste. Bak er festet i tverrbjelke frammom bensintanken og skråstag opp i innerskjermene. Hull for støtfanger framme er feil, antagelig for en senere årsmodell, muligens at fronstykke egentlig er for en ES. Jeg tenker å sveise i justeringsplate slik at det passer for 64 modellen. Jeg bruker en bjelke inn fra opplagringen for at det skal bli best mulig plass til å jobbe. Som en kan se på bildet er framstykket byttet, men må nok av igjen. Dette er antagelig til en ES, ref de store hullene for støtfangerne. Disse blir justert til "normal" utførelse. Bakre feste er festet i tverrbjelke frammom bensintanken og skråstag opp i innerskjermene. Dette