Karosseriarbeid - Luftinntak og rammevanger

Innerplater/luftinntak i fronten blir byttet i sin helhet. Venstre side har hatt en kollisjonsskade tidliger der det er gjort delvis reparasjon slik at innerskjern og rammevange er deformert i fremre ende og luftinntak er lappet på. Venstre skjerm og frontstykke er antagelig byttet i samme operasjon.


Jeg bytter fremre del av rammevange og bjelken som går på tvers under radiator.


Rammevangen er deformert på yttersiden og er presset ut.


Jeg observerte ved demontering av forstillling at festehullene for travesen var modifisert, antagelig for å kompensere for skevheten i rammen som jeg ser nå.

Innerskjermen på venstre side er dårlig slik at deler av denne må byttes, dette er deler som jeg prøver å lage selv, utfordringen er innpress og buet plate. Omfanget blir mer synlig når fremre del av rammevangen er fjernet.


For å få fremre del av rammevangen fri slik at den kan byttes krevde litt ombygging av snurrefestet framme slik at jeg kunne bruke bakre feste for travers. Først måtte luftinntaket fjernes slik at snurreopphenget kunne komme ca 25-30 cm nærmere.


Da er fremre del av bilen avlastet slik at jeg kan jobbe med rammen uten at noe kommer ut av stilling

Må skjære ut en del av innerskjermen også siden den er hull i her og der.


Bjelken under radiator byttes komplett. Ser at øvre tverrbjelke er dårlig på venstre side slik at den kuttes av og sveises på ny ende. Forsterkningsplaten er bulket, men denne kan rettes og gjenbrukes.



Platen mellom øvre og nedre bjelke prøver jeg å lage ny på samme måte som sideplatene for torpedovegg.

Underdel av høyre rammevange m/ støtfangerfeste lager jeg nytt av 2 mm plate.


Innsiden av rammevangen er "søyet" med olje slik at her har det ikke rustet. Mellom platene i skjøten er det også dekket av olje.


Originalt har undre del av rammevangen en liten halvmåne opp som ikke er på den nye delen som jeg har fått fra VP Autoparts. Sjekket med hjelpesnekken for å se om dette har noe betydning for styrestaget, men det har det ikke. Slik da blir det slett underside og ny type feste for stabilisatorstag (2 bolter kontra 1).

Nesten Julekvelden i garasjen etter utpakking av siste leveranse fra VP Autoparts.


Bytte av bunnen krever litt planlegging i form av avstivning og rekkefølge.

Litt videre i kveld, ferdig med rammevange høyre side og påbegynt montering av ny rammeende på venstre side.


Da har jeg godt utgangspunkt for videre arbeid på venstre side.


Det er nå det er viktig med målsatt tegning fra verkstedshåndboken. Bruker laser for å få riktig høyde på rammevange og låser den fast med vinkeljern fra bakre feste for travers.


Grovtilpasset plate for venstre hjørne.


Innerdelen av rammevangen var litt vrien bokstavlig talt i og med at toppen er skrå-


Legger laskeplater innvendig i innerdelen som punktsveises for å forsterke rammevangen.


Innerskjermen har litt utfordrende former slik at den må lages i flere mindre plater som sveises butt i butt. 

Første plate er klar


Toppen på rammevangen 


Her var det kjekt å ha krymp og strekk apparat.


Resten av innerskjermen lages i ett stykke, utfordringen er den pressede profilen som jeg prøver å lage i benkpressen.


Platen ferdig presset, resten av formen må bukkes og hamres.


Her hadde det vært greit med engelsk hjul siden det er krumming flere veier.

Da begynner det å ligne noe.


Platen er klar for sveising i skjøten.
 

Innsveising av platen blir neste gang.


Noenlunde ferdig tilpasset.



Det var mye arbeid her på grunn av den gamle kollisjonsskaden, men når er det omtrent som nytt.


Da var det stort sett ferdig framme. Neste blir å fortsette med høyre kanal og torpedoside siden jeg nå har fått ny innerkanal og bunnplater.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B