Da er sveisearbeidet på chassiet stort sett ferdig og temperaturen har steget såpass at det går an å begynne på overflatebehandlingen under og inni. Her bruker jeg først Arcanol og Owatrol i forhold 70/30. Blandingen blir da ganske tynn og trekker (penetrerer) inn i alle sprekker mellom plater. To strøk med dette og deretter to strøk med Bengalack med Owatrol i forhold 80/20 og 90/10. Det blir da en veldig fin flyt i malingen slik at penselstrøkene forsvinner.
Arcanol/Owatrol er mer fleksibel enn 2K grunning som jeg har opplevd kan sprekke. Denne trekker heller ikke inn i sprekkene slik som Arcanol. Utvendig på karosseriet bruker jeg 2K grunning, men behandling med Ferrobet rustfjerner hvis det er rustporer.
Har i hele sveiseperioden greid å holde ca 50% luftfuktighet slik at blankt stål ikke ruster, men alle flater blir slipt lett over og vasket med degreaser før påføring av første strøk. I motorrommet blir det lakk tilslutt etter at Bengalack-en har tørket i minst 3-4 måneder, da får en ikke reaksjon mellom, maling og lakk, sliper først med 400 korning papir og slipeduk. Har også brukt Ferrobet rustfjerner etter sandblåsing slik at rust i porer også blir tatt.
Der det skal sveises (grå kanter), er det lagt på sveisegrunning slik at malingen ikke brenner.
Bunnen får 2+2 lag med Arcanol og Bengalack og deretter ett godt lag med Bodysafe til slutt. Det vil alltid bli litt slitasje under selv om det bare blir "søndagsbil".
Innvendig i taket er det også sandblåst og behandlet med Ferrobet rustfjerner. Her var det veldig tynt med lakk og ingen grunning slik at det har oppstått noen felt med litt rust.
Sandblåseren med resirkulasjon av sand er veldig effektiv spesielt på plane flater.
Etter første strøk med Arcanol blir skjøtene forseglet med Hagmans karosserikitt. Denne tørker godt og kan overmales etter kort tid.
Etter karosserikitten er det ett strøk til med Arcanol og deretter to strøk med Bengalack, alltid minst 10% Owatrol.
Bengalack i tilnærmet origininal farge (46) smøres under, inni og andre steder som ikke er synlig etter ferdigstillelse.
Motorrommet blir i hovedsak sprøytet senere siden det her er overflater som blir synlig.
Bakre del under mangler siste rengjøring før påføring av første strøk med Arcanol/Owatrol. Snurrefestet skal også bygges om litt slik at alle steder har tilkomst for rengjøring og maling.
Bagasjerom har fått to strøk med Arcanol/Owatrol, først svart og deretter grå slik at en ser at det dekker skikkelig. Her vil jeg slipe lett over og sprøyte Bengalack slik at finishen blirt god. Jeg mener det er fordel å pensle først slik at en får godt inn i sprekker og skjøter. Med Owatrol i malingen blir det uansett veldig gjevn overflate.
Har omarbeidet bakre feste for snurrestativet slik at jeg får gjort reint resten under og klargjort innerskjermene for maling. Jeg kan da også tilpasse bensintanken, bakplaten og alt annet bak på bilen.
Da er første strøk klart på innerskjermer og ellers på sidene bak.
Støtteplaten som går ned på innerskjermen er nå sveist fast, den ble ikke sveist når inneskjermene ble byttet for lenge siden. Denne er også støtte for hengselet til luken og skjermkanten mot luken.
Framme har jeg flyttet festet fram igjen slik at fronten kan tilpasses.
Det bakre festeøret er nå overflødig, men får stå på foreløpig.
Første strøk under bak er kommet på.
Stort sett ferdig under.
Fjerning av gammel lakk er ikke bare enkelt, testet ut forskjellige slipeoperasjoner og sandblåsing, men når det er 12-13 lag med lakk og grunning tar dette veldig lang tid og store mengder støv. Prøvde så med varmepistol og skrape, det gikk strålende og støvfritt 😀
Ferdig resultat er stort sett helt bart stål, trenger da bare lett sliping før grunning.
Bilen har vært lakkert noen ganger..
Ene døren er også strippet for lakk.
Kommentarer
Legg inn en kommentar