Venstre kanal, gulv og side framme

Da er det klart til å begynne med venstre siden. Nå har jeg jo øvd meg på høyre siden slik at det bør gå raskere her, jeg har også ferdige maler til alle delene som skal lages.

Bunnen på A stolpen er minst like dårlig som på høyre siden, men nå har jeg gangen i det og jobben er dermed relativt grei. Som min far sier; alt er enkelt når du kan det!



Sannsynligvis har dreneringen i bunnen på A stolpen vært tett i lang tid slik at det samler seg vann som blir stående.

Jeg kapper kanalen tvert av i den tidligere skjøten der det er lagt inn ny del for lenge siden. Denne mellomkanalen bruker jeg om igjen, men med nye endestykker.


Da var den ute. Ytter og innerkanalen er da enklere å demontere fra mellomdelen som jeg skal bruke.


Da skal gulvet skjæres vekk. Langsgående rammevange skal brukes, samt den korte inn mot tunnellen. Jekkfeste med kanal byttes tilsvarende som på høyre siden. Tverrbjelken på enden av rammevangen byttes også. Ser også at mellomkanalen er vesentlig dårligere enn på høyre siden slik at denne bestiller jeg ny.

For å komme videre med kanalen må bakskjermen demonteres. Denne er sveist på,, men med dårlig tilpasning. Jeg skjærer opp med 1 mm mini kappeskive i de gamle sveisene slik at det blir enklere ved monteringen (passe avstand i sveisefugen). Skjøten under pyntelisten er kun sveist på toppen slik at det er lett å splitte, mulig at det kun er sveist på toppen originalt.


Denne skjermen er byttet og er levert ny med gavl mot dør og topp med hull for bensinpåfylling. Sveisen er gjort inn mot bakvinduet.


Rufsete sveis her også og tykt lag med stålplast. Rust under sparkel noen steder. Her blir det tinn når skjermen skal installeres igjen. 


Da var skjermen løs, det var nok ikke helt fagmessig utførelse her heller, den gamle skjermen var ikke skåret ut ved bakvinduet, men lå under den nye slik at det var dobbelt i et område der. Her må jeg skjære bort noe mer og sveise inn en ny plate.


Det ha vært brukt Arcanol (grønn) som grunning og denne sitter fantastisk godt der det har vært reint under. Synd at dette ikke er brukt på de nye delene også, her er det bare originalgrunning fra leverandør.

Bildet over viser der skjermen er dobbel med den gamle under.


Innfestingen av innerskjermen er ikke helt etter boken her heller, her skulle det vært sveist. Samme på begge sider.

Så var det resten av gulvet på venstre side.


Borrer ut alle punktene langs tunnellen og på rammevangen.





Fortsatt litt igjen framme og kanalen i bunnen ved A stolpen.



Da er det klart for tilpassing av gulvet, det er en del detaljer i fremre del opp mot torpedoveggen som måtte gjøres klar først.


Bunnen i hjørnet ut mot hjulbrønnen var også ganske dårlig og dette må fornyes sammen med sideveggen på samme måte som høyre side.


Hjørnet her er rundet to veier slik at jeg måtte lage dette i flere deler som sveises sammen.




Gulvplaten passer rett på, men må tilpasses mot tunnellen.


Side platen blir presset på samme måte som andre siden.


Litt liten presse slik at platen må bøyes litt for at den skulle få plass. Har også hengt på igjen ekstrautstyret som gjør at jeg kan flytte presspunktet sideveis.


Tilpassning av sideplaten og nedre del av torpedoveggen er ganske utfordrende på grunn av krumming flere veier.


Begynner å ligne på noe, under pressingen fikk platen en litt bøyd form og er dermed letter å forme.


Stort sett klar, slik at da er det nedre del av torpedoveggen/fremre del av gulv som må tilpasses.


Platen er ikke rett ut mot sideplaten, men har en liten bøy bakover før det er knekt en fals forover.


Litt mer tilpasning før det er klart for sveising.


Bilde under viser andre siden som er ferdig.


Bunnen begynner å ta form. Ganske krevende å få fremste del til å passe.


Da ser det ut til at det passer og sideplaten kan også sveises på.


Da var det klart og innerkanalen kan tilpasses


Da er det ferdig i motorrommet også, men litt sliping av sveiser gjenstår.


Da fortsetter jeg på nedre del av A stolpen og kanalen.


Mellomkanalen fra Skandix hadde dårlig passform og måtte presses ut på høyden for at den skulle passe mot innerkanalen. Dette gikk forsåvidt bra bakover, men framme blir den for lav og smal på toppen når flensen passer oppe og nede. Slik at her må jeg splitte og løfte ytterst der den er buet. Denne er i utgangspunktet sveist her, men de har laget den for liten.

Det som også må rettes opp i er innfestingen av innerkarosseriet til innerskjermen. Innerskjermen  er byttet tidligere og tilpasningen av denne er ikke helt bra. På andre siden er det mye bedre.


Flensen på skjermen som skal holde innerkarosseriet er banket flat fordi krummingen på veggen er for stor (har en knekk muligens etter skade). Dette har forplantet seg slik at innerveggen er 10 mm for langt ut mot venstre. Dette kunne jeg også se når jeg hengte på innerkanalen, den nådde ikke inn til tverrbjelken når den var festet til veggen.


Flensen var bøyd inn mot veggen fra innsiden slik at det så ut som en krålist. På bildet over er den rettet delvis.


Her er flensen oppe rettet også og veggen er tilbake der den skal være. Sveisene som var gjort ved tidligere reparasjon er (heldigvis) bare noen punkt ytterst på flensen slik at de er enkle å slipe opp.

Nedre del av A stolpen er allerede skåret bort og den må lages ny.



Her har jeg allerde malen klar etter samme jobb på høyre side slik at det er relativt enkelt å lage denne.

Ytterkanalen fra VP Autoparts passer tilsynelatende bra. Har hatt døren på også for å se at det er klaring alle steder. Set ut til at åpningen under døren passer ganske bra, men dette må jo tilpasses i forbindelse med skjermer og annet.



Jeg har også sjekket at det er plass til ledningsnettet som skal til bakre del av bilen, ser ut til at det skal gå bra, det skal inn i den tynne delen av mellomkanalen lengst framme. Jeg legger en wire inni kanalen når jeg monterer slik at det blir letter å trekke ledningsbunten bak. Mulig den må trekkes bakfra og fram.

Mellomkanalen måtte splittes for å tilpasse i fremre ende, var 5 mm for smal og 5-6 mm for lav.


Sveiser på begge sider her for å kunne slipe en fin rund kant.


Ferdig sveist på utsiden.


Da var den klar, har også byttet noe av dørkarmen der den går imot mellomkanalen. Mangler nå kun bakre del av A-stolpen som går mot mellomkanalen bak mot det ovale hullet, denne må sveises på seperat for å få satt inn skottet som går mot mellomkanalens fremste del.



Da er det klargjøring av mellomkanalen med rengjøring og sveisegrunning før sveising.


Og innerkanalen



Ferdig sveist





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B