Karosseriarbeid - Bytte gulv framme høyre side

Gulvet var ikke veldig dårlig, men det var noe hull langs kanalene og framme. VP Autoparts har fornuftige priser på dette slik at jeg har kjøpt nytt komplett gulv fra dem. Ett stykke tvers over bak og seperate plater framme. 


Jeg skjærer ut de gamle gulvplatene bortsett fra oppå gulvbjelkene og inn mot tunnellen slik at det blir litt enklere med boring av sveisepunktene.


Bjelken på tvers skal jeg bytte sammen med den for jekkfestet, mens hovedbjelken langsetter er ok og samme for de små inn mot tunnellen. Disse er sprøytet innvendig med olje kan det se ut til. Nedre del av torpedoveggen bytter jeg noe, men bruker slett plate som formes.


Jeg bytter en side om gangen framme slik at ikke noe kommer i ulage. Andre siden byttes etter at kanalen på venstre siden er byttet og gulvet bak tilslutt. Tenker å gjøre ferdig begge sider (torpedovegg og skjermkant) framme før jeg fortsetter bakover.

Rammevangen på langs av bilen er sprøytet med olje innvendig og er god som ny. Gulvplatene er uvanlig myke og er lett å bore i sveisepunktene.

Da var det gamle gulvet borte og klart for tilpasning av det nye.

Den nye gulvplatener kommet på plass for justering og tilpassning.


Platen passer fint, men må kuttes til mot tunnellen.


Har hengt på en snor med referanse i 0-linjen for å kontrollere at høyden blir riktig.


Ser at gulvet har en litt pussig fasong mot innerkanalen der fremste del er rett, mens bakre del skrår opp mot tversgående kanal. Fikk i utgangspunktet ikke gulvet til å passe mot kanalen i forhold til hullene. Hadde heldigvis ikke skåret vekk gulvet på andre siden slik at jeg har referanse der. Ser også at delekatalogen viser knekk i gulvet her og beskrivelse flere andre steder som viser dette. Kan også se ut til at det originalt er drenering på laveste punkt her. De nye platene har ikke profil helt ut slik at her lager jeg et hull i profilen for drenering.


Her er bilde fra motsatt side som tydeligvis er originalt gulv.


Da blir det slik og da passer hullene i innerkanalen slik at de ligger rett over gulvet😀 

Egentlig er det litt rart at det er slik fordi gulvet da ikke er parallelt i forhold til siden mot kardang-tunnellen. 


Da begynner det å bli klart med første halvdel av gulvet framme, litt sveising igjen. Regner med at andre halvdel framme går lettere, nå kan jeg det jo..


Har gjort reint på innerskjerm og ramme på høyre side.


Her er det ganske bra i forhold til rust slik at etter at understellsmasse og lakk er fjernet er det stort sett klart for smøring med Arcanol og Owatrol rustolje i forhold 60/40 som første strøk. Dette trekker inn i alle sprekker og doblinger slik at rusten holder seg borte 😀


Bunnen på høyre side framme er ferdig sveist slik at det er stort sett klart for behandling, skal slipe lakk/maling av rammevangen også før behandling.


Bjelken på tvers må jeg vente med til gulvet bak er byttet siden det blir skjøt over bjelken. Har lagt en liten forsterkning i mutter festet for passasjersetet.


Da er det klart for første strøk med Arcanol og Owatrol.


Jeg har god erfaring med Arcanol og Owatrol fra tidligere, senest fra restaurering av Volvo PV 544. Jeg bruker minst to strøk med Arcanol og deretter to strøk med Bengalack med ca 10 % Owatrol. Da får den veldig god flyt slik at penselstrøkene forsvinner for en stor del. Jeg bruker dette under og inni bilen der det senere ikke synes, men også i motorrommet der jeg siden sliper og sprøyter med billak etter lang tids tørking slik at Bengalacken ikke reagerer (koker).


Da begynner det å nærme seg på denne siden.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak

Oljekjøler B18B