Innlegg

Overflatebehandling og videre arbeid

Bilde
Da er sveisearbeidet på chassiet stort sett ferdig og temperaturen har steget såpass at det går an å begynne på overflatebehandlingen under og inni. Her bruker jeg først Arcanol og Owatrol i forhold 70/30. Blandingen blir da ganske tynn og trekker (penetrerer) inn i alle sprekker mellom plater. To strøk med dette og deretter to strøk med Bengalack med Owatrol i forhold 80/20 og 90/10. Det blir da en veldig fin flyt i malingen slik at penselstrøkene forsvinner.  Arcanol/Owatrol er mer fleksibel enn 2K grunning som jeg har opplevd kan sprekke. Denne trekker heller ikke inn i sprekkene slik som Arcanol. Utvendig på karosseriet bruker jeg 2K grunning, men behandling med Ferrobet rustfjerner hvis det er rustporer. Har i hele sveiseperioden greid å holde ca 50% luftfuktighet slik at blankt stål ikke ruster, men alle flater blir slipt lett over og vasket med degreaser før påføring av første strøk. I motorrommet blir det lakk tilslutt etter at Bengalack-en har tørket i minst 3-4 måneder, da få

Panser

Bilde
Panseret ser ganske bra ut bortsett fra hengselfestene. Dette er et kjent problem på disse, hengslene begynner å gå tregt og innfestingen på panseret knekker på grunn av rust og utmatting. Det kan leveres ny reparasjonsdel for dette, men den er ganske kostbar (kr 5200) å kjøpe slik at jeg lager dette nytt selv.  På ene siden er festeplaten som er sveist inn knekket helt løs. På andre siden er det reparert en gang for lenge siden, men ikke særlig pent utført. Skjærer ut det gamle i det som ser ut som en original knekk ved siden av hengeselfestet. Den nye delen lager jeg i to deler som sveises sammen for å få noenlunde rette flater og rett krumming. Begynner å ta form. Punktsveiser først for tilpassing av formen. Baksiden. Hovedprofilen ferdig sveist og slipt. På baksiden har jeg lagt i en doblingsplate (punktsveist) som forsterkning i området der der platen med hull og gjenger er sveist fast. Rengjort under profilen. Detalj av hengselfestet. Da er det klart for innsveising. Da var det f

Rammevanger bak og gulv i bagasjerom

Bilde
 Bilen har en skade på venstre side bak der rammevanger er stuket og gulvet i bagasjerommer er litt krøllet.  Jeg har kappet ut den dårlige delen av rammevangen og vil skjøte i et nytt stykke, men først vil jeg strekke gulvet slik at det blir mest mulig rett, mulig det må litt varme til for å få det bra. Sidefestet for støtfangeren har også vridd seg litt. Er litt usikker på om denne skaden er kommet etter at innerskjermene var byttet på 80 tallet eller det er fra før dette og ikke reparert da. Resten av rammevangen er bra og det er ikke gravrust i gulvet, men litt frynsete rundt hullet for bensinpåfyllingsrøret. Rammen må strekkes noen millimeter og det er en liten deformasjon i rammebøyen som går opp over bakakselen, denne kan rettes med hydraulisk verktøy. Det er ingen rust av betydning i fjærfestet, lar seg enkelt fjerne med roterende stålbørste. Ny del av rammevange begynner å ta form. Da var den ferdig. Bunnen lot seg også rette slik at da blir det bra. Ser etterhvert at bunnen i