Oljekjøler B18B

Oljekjøleren som er originalmontert på P1800 er ikke lenger mulig å få tak i ny. Noen brukte er til salgs på ebay, men det er usikkert om de er tett. Jeg trykktestet min og den var ikke tett, viste seg at det var sprekk i innsatsen.

Kjøleren er laget av en plateinnsats og hus av kraftig stål, rundt kanten er det loddet en messing kanal i to deler som tetter for kjølevannet. Jeg brukte propanbrenner og greidde å løsne kanalen slik at jeg kom til innsatsen.

Her er kanalen rundt demontert.

Senter i kjøleren ble borret ut og den kunne da separeres i sine enkelte deler.


Kjølerinnsatsen var sprekt i overgangen mellom senter og kjølekanaler.

En trenger strengt tatt ikke ha kjøler på disse motorene i dag med bedre olje og kjøring i bedagelig hastighet. Men jeg ønsker at motorens utseende skal være så original som praktisk mulig. Jeg bestemte meg derfor å reparere kjøleren slik at utseende blir beholdt og at den har litt kjøleeffekt.

Etter litt spekulering kom jeg fram til at enkleste metode var å sette inn ett kort 100 mm rør (og senterrør) som oljen går i og kjølevannet sirkulerer rundt dette i den ytre kappen/kanalen.


Jeg begynte med å dreie til senterrøret med tynne flenser i begge ender som stukes på utsiden mot fas i hullet, dette holder platene fra hverandre når bolten som holder kjøleren fast i motoren teites til. Avstand mellom plater i senter er 18 mm.


Så var det det store røret, her måtte jeg prøve meg litt fram siden platene er kurvet. Den bakre platen dreiet jeg av slik at jeg kunne komme til å sveise, denne sveises på igjen etter at oljekammeret er ferdig sveist og trykktestet.


Testet med 6-7 bar i bøtte med vann, et par punkt lekket og ble slipt og sveist på nytt.


Så var det klart for å sveise på ytterste del av bakplaten.



Til slutt var det lodding, brukte loddepasta for karosseritinn først slik at det skulle bli god vedheft og ikke minst tett. Etter trykktesting av kjølevannskanalen var det klart for maling.




Da var den klar bortsett fra røret, dette har jeg ikke slik at det får jeg lage en annen dag.

**
16.01.2021

Spekulerte litt på hvordan jeg skulle lage kjølerøret; lage flenser direkte på røret eller løse flenser som loddes på. Jeg valgte det siste og laget flenser i messing av to stk 1/2" x 3/4" slangekoblinger. Disse passer da inn i 15 mm vanlig glødet kobberrør.

Måtte også lage hull og nedsenking i festeplatene for røret slik at flensen kommer litt utforbi planet og det blir passelig press på gummipakningen.


Måtte kappe av foringen en del på grunn av at krummingen av røret begynner direkte etter festepunktet.


Røret ferdig bukket, men må kappes litt i begge ender.


Bruker loddepasta for karosseritinn ved loddingen, da blir det god vedheft og tinnet flyter fint inn.


Ferdig loddet og klar for maling.



Så var det montering på motoren.


Da var det klart for testkjøring av motor😀

































Kommentarer

  1. You have done a fantastic rebuild and documentation of the 1800 oil/coolant heat exchanger! I would like to link to it on my SW-EM.com vintage Volvo page. Please contact me (English preferred!) at ronk AT intelab Dot com. Greets from Connecticut! Ron

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your feedback. You are welcome to link it to your web site :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Karosseriarbeid - Høyre kanal, A stolpe og torpedo side plate

Venstre kanal og bunn bak